Nejlepší zážitek z Maroka? Noc v poušti Erg Chebbi

Láká vás vidět písečné duny? Cestovat pouští na hřbetě velblouda ve stylu dávných karavan? Pozorovat mléčnou dráhu? Nechcete přitom cestovat daleko a nepřijít kvůli dovolené na mizinu? Pak je pro vás marocká poušť Erg Chebbi tou pravou destinací.

Předloni jsem si lámala hlavu co dát pod stromeček sestře a její rodině. Různých věcí mají plný dům a já pro ně chtěla něco speciálního. A pak mě to napadlo. Poletíme společně do Maroka! Sestra a její děti (kluci v té době 9 a 12) nikdy nebyly mimo Evropu a Maroko je exotická země, která je zároveň bezpečná a turistická. A navíc tam jsou z Čech levné letenky.

Bohužel jsme se museli vejít do termínu jarních prázdnin, a tak nám na roadtrip po Maroku vyšel jenom týden. Hlavní cíl byl jasný: noc v poušti Erg Chebbi poblíž městečka Merzouga a jízda na velbloudech

Po dlouhém zkoumání všemožných nabídek jsme si nakonec vybrali ubytování v luxusním pouštním kempu a byl to nejlepší zážitek z celého Maroka a jedno z nejkrásnějších ubytování, kde jsme kdy s Ivarem spali.

Selfie s velbloudem z Maroka

Sahara – poušť stokrát větší než Čechy

Sahara je se svojí rozlohou více jak 9 milionů km² největší pouští světa. Leží na území celkem jedenácti severoafrických států: Maroka, Západní Sahary, Mauritánie, Alžírska, Mali, Tuniska, Nigeru, Libye, Čadu, Egypta, Súdánu a pro představu zabírá území velikosti Číny.

Většina lidí si představuje Saharu jako nekonečné písečné duny. Sahara je ale hlavně kamenitá a ony romantické písečné duny jsou k vidění jen na pár místech. Na území Maroka jsou jsou to ergy (shluky písečných dun) Chiggaga a Chebbi.

poišť Merzouga v Maroku

Těžce přístupná Erg Chigaga

Erg Chigaga se nachází jihozápadně od Zagory, kam se můžete dostat autobusem z Marakéše. Narozdíl od Erg Chebbi je Erg Chigaga dostupný pouze terénními 4X4 auty anebo několikadenním putováním na velbloudech. Silnice totiž končí v městečku M’hamid u alžírských hranic a odtud je to ještě 60 km k písečným dunám. Proto je zde také podstatně méně turistů než v Erg Chebbi.

Turisty milovaná Erg Chebbi

Duny Erg Chebbi se nachází východně od městečka Merzouga, které leží jen pár kilometrů od alžírských hranic. Písečné duny se zde rozkládají na rozloze zhruba 30 km X 10 km a nejvyšší z nich dosahují výšky až 150 metrů.

Ubytování najdete buď v městečku Merzouga nebo vřele doporučuji některý z pouštních kempů.

Tipy na ubytování v Merzouga a poušti Erg Chebbi

• Levné ubytování (300 – 600 Kč/ 2 osoby) : Desert Camel Trek (Super levné ubytování v poušti ve stanech), La Vallée de Dunes (Levné klidné ubytování kousek za Merzougou s výhledem na duny)
  • Luxusní ubytování (2.700 Kč/ 2 osoby): Ali and Sara’s Desert Palace (Luxusní ubytování uprostřed pouště, zahrnuje dopravu, večeři a snídani a dvakrát vyjížďku na velbloudech). Jinde po Maroku jsme volili základní ubytování, ale v poušti Erg Chebbi jsme se rozhodli si trochu vyhodit z kopítka. Rozhodně to za to stálo!

V Merzouga si také můžete domluvit nejrůznější aktivity – projížďku na velbloudech na východ nebo západ slunce, půjčení vybavení na sandboarding v písečných dunách nebo výlet do pouště na čtyřkolkách.

V obležení luxusu v pouštním kempu u Aliho a Sáry

My jsme Merzougou jenom projeli, protože jsme si předem objednali ubytování v pouštním kempu u Aliho a Sáry, na který jsme dostali skvělá doporučení. V kontextu marockých cen se jedná o dražší ubytování – za stan pro dva zaplatíte okolo 2.700 Kč. Nečekejte ale klasický stan, ale ty největší a nejpohodlnější postele na kterých jste kdy spali, úžasné jídlo, čerstvé džusy a limonády a obletování 24 hodin denně.

Když jsem si spočítala, že v ceně máme luxusní večeři a snídani, projížďku na velbloudech na východ i západ slunce (na které jsme byli jenom my a průvodce), půjčení vybavení na sandboarding atd., tak těch peněz rozhodně nelituji a jela bych kdykoliv znovu.

Obzvlášť když to porovnám se zážitky některých kamarádů, kteří si domluvili tour z Merzougy. Přes garanci malé skupiny (4 až 6 lidí) se jejich projížďka na velbloudech podobala spíše karavaně a jejich průvodce neuměl ani anglicky ani francouzsky.

Projížďka na velbloudech při západu slunce

My jsme do Merzougy dorazili poměrně pozdě odpoledne, protože jsme se neplánovaně zdrželi v soutěsce Todra. Na domluveném místě už na nás čekal řidič, a tak jsme jen přeházeli věci a vydali se na offroadovou jízdu do pouštního kempu.

V kempu nás přivítal úžasný personál s perfektní angličtinou. Maty a Vojta byli hned středem zájmu. Obecně máme s cestováním po Maroku s dětmi výborné zkušenosti. Maročané děti milují a prolamuje to ledy.

Dva ze zaměstnanců pouštního kempu si nás hned vzali do parády. Dospělí dostali vlněné obleky (dětské velikosti nemají) a všem nám na hlavě uvázali turbany, které nás měli chránit proti nepříjemnému písku. Šály, ze kterých vázali turbany jsme si mohli nechat na památku.

Nikdo z nás předtím na velbloudu neseděl, tak jsme moc nevěděli, co od toho očekávat. Průvodce nejdřív velblouda donutí, aby si klekl a pak vás usadí. Velbloud pak nejdříve narovná zadní nohy a pak až přední, takže to je takový zvláštní houpavý pohyb. Všichni jsme to ale zvládli bez problémů a užívali si jízdu v písečných dunách

Nutno říct, že jízda na velbloudu není nic pohodlného a hodinka vám úplně stačí. Sedlo totiž nemá žádné třmeny a jak se později ukázalo, je celkem jednoduché z velblouda spadnout, když mu rupne v bedně. To ale předbíhám.

Průvodce s námi došel k jedné z nejvyšších dun v okolí a pobaveně nás sledoval, jak si všichni hrajeme na obřím pískovišti. Bohužel zrovna foukal dost vítr, takže západ slunce nebyl nijak spektakulární. Co hůř – můj foťák dostal pořádně zabrat. Druhý den jsem si musela půjčit jehlu a dolovat zrníčka písku ze zaseknutých tlačítek.

Pád z velblouda a vyražený dech

Když jsme si dosyta vyhráli v dunách a začalo nám kručet v žaludku, tak jsme nasedli znovu na velbloudy a vyrazili na cestu zpět ke kempu. Průvodce šel před námi pěšky a vybíral optimální cestu. I tak ale chůze dolů z dun nebyla nijak zvlášť příjemná.

Mému velbloudovi totiž začaly zničeho nic podjíždět nohy a zazmatkoval. Následovalo krátké rodeo a můj pád na tvrdou zem. Ivar prý ze svého velblouda seskočil ještě za jízdy a o chvilku později se k němu přidal náš průvodce, který mi okamžitě začal tisknout kolena k hrudníku, protože se mi podařilo si při pádu vyrazit dech.

Trvalo to pár minut, než jsem se dala do pořádku, ale popravdě se mi zpět na velblouda moc nechtělo. A rozhodně ne na toho samého! Průvodce nám vysvětlil, že je to mladé trdlo, kterého zaučují a že se musel vyděsit. Proběhla tedy krátká reorganizace, kdy jsem byla s naraženými zády přesazena na nejstaršího a nejklidnějšího velblouda, a jelo se dál.

Bubnování v měsícem zalité poušti

Po návratu jsme si dali sprchu v té nejluxusnější koupelně, kterou jsem v Maroku zažila. Každý stan má totiž svojí vlastní koupelnu se záchodem, která velikostně odpovídá půlce stanu. Jediné co, tak mi přišlo nesprávné plýtvat vodou v poušti, ale po všech těch sprchách, kdy teplá voda buď netekla nebo jenom chvilku, jsem si vážně potřebovala omýt vlasy od písku.

Maroko: Romantický večer v měsícem zalité krajině pouště Erg Chebbi v luxusním pouštním kempu u Aliho a Sary

Po delikatesní večeři se osazenstvo kempu (kromě nás tam byly ještě dva další páry) začalo scházet u ohně, kde průvodci vytáhli bubny a rozjeli výbornou show. Wendy, Ivar a Maty se později učili bubnovat berberské rytmy a my stydlivější (a s naraženými zády) jsme si jen tak užívali atmosféru pouštního kempu ve svitu měsíce.

Pozor, takhle to ve skutečnosti nevypadalo – je to photoshop. Nicméně mléčná dráha byla vidět a kdyby mě fest nebolely záda a měla jsem s sebou stativ, tak nejdu spát a fotím o sto šest!

Zpět do dun na východ slunce

Nikomu z naší skupiny se ráno nechtělo vylézat z obřích, měkkých postelí. Kromě mě, protože jsem toho s naraženými zády v noci moc nenaspala. Nechat si ujít východ slunce v poušti by ale byla hrozná škoda! Obzvlášť když se utišila písečná bouře z předešlého dne. Ivar se statečně nabídl, že dnes pojede na mém včerejším velbloudovi a tajně se těšil na rodeo.
vyjížďka na velbloudu v marocké poušti Erg Chebbi za východem slunce

Velbloud byl ale klidnější než beránek a celá cesta proběhla bez problémů. Barvy písečných dun se při východu slunce měnily z nafialovělých přes všechny odstíny růžové až po sytě oranžovou, když se sluneční paprsky plně opřely do krajiny. Až by jeden označil oranžovo-červenou poušť a blankytně modré nebe za kýč.

Marocká Sahara zalitá měsíčním světlem. Erg Chebbi
Východ slunce v marocké poušti Erg Chebbi
etická vyjížďka na velbloudech v marocké poušti Erg Chebbi

Hrátky v poušti a sandboarding

Po chutné berberské omeletě k snídani jsme si půjčili sandboard a vyrazili do dun nad pouštním kempem. Upřímně jsem si představovala, že to sviští rychleji. Možná jsme byli jenom na duně s moc malým náklonem, ale moc se tomu sandboardu teda nechtělo. I přesto jsme si v dunách vydrželi hrát celé dopoledne. U Aliho a Sary totiž není žádný check in a check out.
Sanboarding v pouštních dunách, Erg Chebbi, Maroko
Luxusní pouštní kemp v poušti Erg Chebbi u Merzougy v Maroku

Užitečné informace pro cestu do marocké pouště Erg Chebbi

Počasí na Sahaře aneb kdy vyrazit?

Nejlepší doba pro návštěvu pouště v Maroku je na jaře a na podzim, tedy od února do května a od září do listopadu. Výkyvy teploty na poušti jsou extrémní. V noci může teplota klesnout pod bod mrazu a přes den může být na sluníčku klidně plus padesát.

Jak se dostat do Merzougy z Marakéše?

V podstatě máte tři (čtyři) možnosti, jak se dostat z Marakéše do městečka Merzouga, které je vstupní branou do pouště Erg Chebbi.

🚗 Pronajmete si auto a pojedete po vlastní ose (jako my)
🚐 Využijete některé z nabídek turistických kanceláří
🚌 Pojedete hromadnou dopravou (autobusy a taxíky)
👍🏻 Budete stopovat

Pronájem auta v Marakéši

My jsme si předem zamluvili auta přes rentalcars.com u půjčovny Budget. Já a Ivar jsme neměli žádný problém, protože jsme měli kreditní kartu. Sestry manžel se ale s debetkou trošku zapotil. Nakonec musel platit dražší pojištění. Auta jsme si vyzdvihli na letišti a do Merzougy jsme jeli trochu oklikou přes Imlil.

Centrum Marakéše je pro zkušené řidiče, kteří se jen tak ničeho nezaleknou, ale zbytek země byl v pohodě. Párkrát jsme se potkali s bezohlednými řidiči, kteří předjíždí v zatáčce nebo kteří se na nás vyřítili v protisměru a párkrát nás zastavila policie. Ivar ale rád smlouvá a dohaduje se, takže jsme nikdy nic neplatili.

Výlet na poušť Erg Chebbi s cestovkou

Pokud nemáte řidičský průkaz nebo z nějakého důvodu nechcete řídit, tak se do pouště Erg Chebbi můžete poměrně snadno dostat z Marakéše s lokálními cestovními agenturami. Přeptejte se na vašem riádu nebo můžete využít nabídky od getyourguide.

Autobus Marakéš – Ourzazate – Merzouga

Cesta autobusem z Marakéše do Merzhougy trvá okolo 12 hodin, proto bych ji doporučila rozdělit na dva úseky. Udělejte si při cestě tam jeden volno v Ourzazate, poblíž kterého leží ksar Ait Ben Haddou, který můžete znát třeba ze seriálu Hra o trůny nebo z filmu Gladiátor. Cestou nazpátek si naopak můžete udělat přestávku v Tinerhiru a navštívit soutěsku Todra.

Z Marakéše jezdí do Ourzazate dvě společnosti: Supratours a CTM. Cesta do Ourzazate trvá okolo 5 hodin a zahrnuje 25 minutovou zastávku po cestě. Nečekejte žádné maršrutky, autobusy jsou pohodlné a klimatizované.

Lístky si můžete objednat u CTM online (stránky jsou ale trochu zmatené). U Supratours si je musíte zamluvit v kanceláři poblíž vlakového nádraží v Marakéši (mapa tady). Cena se pohybuje okolo 80 Dirhámů (cca 200 Kč). Kancelář CTM najdete také poblíž vlakového nádraží – tady.

Stopování v Maroku

Se stopováním v Maroku nemám osobně zkušenosti, ale potkala jsem pár lidí, kteří mají Maroko prostopované a zkušenost si pochvalují. Pro tipy ohledně stopování v Maroku doporučuji kouknout na stránku hitchwiki.

Itinerář cesty z Marakéše do pouště Erg Chebbi a zpět v pohodovém tempu

PRVNÍ DEN: MARAKÉŠ

Já osobně jsem si Marakéš zamilovala a nakonec jsme tam strávili s Ivarem skoro týden. Pokud máte v Marakéši jen jediný den, tak ho nepřeplánujte. Ztraťte se v sucích a uličkách mediny a večer se vydejte na náměstí Jemaa el Fna.

Tipy na ubytování v Marrakéši

Maroko s dětmi: Marakéš, náměstí Jama el Fna

DRUHÝ DEN: OURZAZATE A AIT BEN HADDOU

Z Marakéše do Ait Ben Haddou je to čtyřhodinová cesta autem, ale věřte mi, že se zastávkami na focení potrvá déle. Ait Ben Haddou je starověká pevnost, neboli ksar, kterou s oblibou využívají jako kulisy holywoodští filmaři. Můžete ji znát například z filmu Gladiátor nebo seriálu Hry o trůny.

Navštívit můžete i filmová studia CLA a ATLAS v přilehlém městu Ourzazate. Kulisy hradu, který jste měli šanci vidět v seriálu Hra o trůny jsou ve studiích CLA.

Tipy na ubytování v Ait Ben Haddou

Maroko s dětmi: Ait Ben Haddou

TŘETÍ DEN: SOUTĚSKY DADES A TODRA

Z Ait Ben Haddou do soutěsek Dades a Todra je to další minimálně čtyřhodinový přejezd, na který si raději vyhraďte celý den. Pokud si chcete prohlédnout a vyfotografovat známou klikatící se silnici u soutěsky Dades, tak dojeďte až k restauraci Timzzillite Chez Mohamed.

Tipy na ubytování v Soutěsce Todra

Maroko soutěska Todra
Maroko s dětmi, soutěska Todra

ČTVRTÝ DEN: MERZOUGA A POUŠŤ ERG CHEBBI

Z Todry do Merzougy je to pořád ještě slušná štreka, která vám zabere minimálně tři hodiny. Osobně bych z Todry vyjela brzo ráno a užila si tak delší čas v poušti. Obzvlášť proto, že v pouštním kempu u Aliho a Sáry nemají žádný check-in, takže je jedno, jestli přijedete v 10 ráno nebo v pět odpoledne. Ideálně bych zůstala dvě noci!

Tipy na ubytování v Merzouga a poušti Erg Chebbi

• Levné ubytování (300 – 600 Kč/ 2 osoby) : Desert Camel Trek (Super levné ubytování v poušti ve stanech), La Vallée de Dunes (Levné klidné ubytování kousek za Merzougou s výhledem na duny)
  • Luxusní ubytování (2.700 Kč/ 2 osoby): Ali and Sara’s Desert Palace (Luxusní ubytování uprostřed pouště, zahrnuje dopravu, večeři a snídani a dvakrát vyjížďku na velbloudech). Jinde po Maroku jsme volili základní ubytování, ale v poušti Erg Chebbi jsme se rozhodli si trochu vyhodit z kopítka. Rozhodně to za to stálo!
etická vyjížďka na velbloudech v marocké poušti Erg Chebbi

PÁTÝ DEN: GORGES DU ZIZ

My jsme s Merzougy jeli skoro stejnou cestou nazpět do Marakéše, protože se moje sestra zamilovala do Ait Ben Haddou a chtěla ho ještě navštívit. Původně jsme ale měli v plánu navštívit oázu Tafialt a dojet k soutěsce Gorges du Ziz.

Tipy na ubytování v Gorges du Ziz

• V soutěsce Gorges du Ziz není zrovna na výběr z mnoha ubytování. Jednoduchost ubytování v Luna del Fuego ale vynahradí pohostinnost majitelů a skvělý tažín. (500 Kč/ 2 osoby)

ŠESTÝ DEN: PŘEHRADA BIN EL OUIDANE

Ze soutěsky Gorges du Ziz je to šestihodinový přejezd fotogenickou krajinou k přehradě Bin El Ouidane, v jejímž okolí si můžete vyzkoušet canyoning!

Tipy na ubytování u přehrady Bin El Ouidane

• Pěkné ubytování (1.200 Kč/ 2 osoby): Tigmi Dar Samy s výhledem na přehradu

SEDMÝ DEN: VODOPÁDY OUZOUD A MARAKÉŠ

Na poslední den vám zbyde čtyřhodinová cesta do Marakéše se zastávkou u vodopádů Ouzoud. Vodopády jsou nádherné, ale zároveň jsou častým cílem jednodenních výletů z Marakéše, takže se připravte na davy turistů (obzvláště o víkendu), dotěrné prodejce a vybírače parkovného.

Tipy před cestou

Kde hledat levné letenky?

Levné letenky hledáme přes český vyhledávač Kiwi nebo přes Skyscanner.

Kde hledat levné ubytování?

Na svých cestách nejčastěji hledáme levné ubytování přes booking.com nebo airbnb.

Jak na pronájem auta v cizině?

Na našich cestách většinou využíváme vyhledávač rentalcars.com. Nebereme pak nutně nejlevnější auto, ale prostudováváme recenze vybrané půjčovny v dané zemi. Před půjčením si také nikdy nezapomeneme auto podrobně nafotit.

Kde zařídit cestovní pojištění?

My máme pojištění ke kreditní kartě a na dlouhodobé cesty máme skvělé pojištění u Safety Wing, které velmi doporučujeme, pokud se chystáte na několikaměsíční cesty. Pro krátkodobé cesty doporučujeme cestovní pojištění u AXA.

Radka žije už nějaký pátek spokojeně v Norsku. Nyní se ale s přítelem rozhodli objevit Ameriku a projet Panamerickou dálnici ve své konvertované dodávce.

Více o nás a našem blogu si můžete přečíst zde.